Sider

onsdag 22. april 2015

Laidback Mama

Det er stooor forskjell på å være Mamma til en 2 åring, når man selv er 40 kontra å være 25 år.
Jeg merker det på veldig mange plan egentlig.

For det første er jeg mer laidback nå med Lillebror F, enn jeg var med Storesøster K og Storebror E.
Tiltross for at jeg er så avslappet, føler jeg at vi får gjort masse fint sammen og gjør mye av det samme som de andre fikk oppleve, det skjer bare i et annet tempo også har jeg vel kanskje litt mer erfaring....

Da de andre 2 var små var jeg så fryktelig opptatt av hva alle andre tenkte og trodde, at det skulle være rent og pent, at alt skulle være riktig på alle måter.
NÅ gir jeg langt faen i akkurat det...
Itillegg skulle det males og tegnes, lekes med plastelina, vi skulle kle oss ut og lese bøker, bygge hytte av stoler og pledd, bygge snømenner, gå på turer, bake boller osv.osv..
Jeg skulle tilfredstille alle rundt meg, som om det i seg selv gjorde meg til en god mor.

Mens man var opptatt av at fasaden skulle være flott, slet man seg halvt ihjel og selv om ungene nok sikkert var rike på opplevelser og ikke manglet noe, vel så hadde de vel en Mamma som var litt i overkant sliten og sikkert med noe kortere lunte enn strengt tatt nødvendig.
Stålkontroll har jeg faktisk altså, i morgen kommer fotografen i barnehagen,
derfor har vi vært å kjøpt nytt tøy til Lillebror i dag...
Ferdig navnet til og med - slå den da!

Den største forskjellen jeg selv legger merke til er at jeg får med meg detaljene nå, det gjorde jeg ikke  før. Nå får jeg faktisk med meg at det er i morgen fotografen kommer i barnehagen feks.
Jeg får til alt det jeg strevde med før, mens jeg forholder meg rolig og faktisk kan KOSE meg med Lillebror.
Javel, så ligger det leker utover hele stua når kvelden kommer, men de forsvinner jo ikke så de kan ryddes etter at Lillebror har funnet senga si.
Å joda, så bugner det tiltider av vasketøy på vaskerommet, men det er jo ikke inn dit jeg inviterer gjester?

Ja jøss, jeg har teflonhjerne, men jeg klarer å huske på de tinga som er viktig... 
Jeg anser det ikke som viktig å huske å luke i et bed eller å vaske en sykkel.
Nå er det ikke sånn at jeg nekter å vaske sykler eller luke i bed, men det er sånne ting du alltids kan ta i morgen, det haster liksom ikke.
Det jeg derimot tenker at er viktig å huske er feks. at fotografen kommer, eller at det er fotballkamp i morgen, eller at Storsøster har heldagsprøve og sikkert kunne tenke seg litt frukt ved siden av nisten sin, at Storebror trenger å fylle på busskortet og ikke minst at også Mammaer trenger å føle seg spesielle, de trenger en dusj de også og litt egenpleie.
Man er faktisk ikke en stor egoist fordi om man bruker litt tid på seg selv også.
Skal jeg være ærlig tror jeg at det utgjør hele forskjellen faktisk, det at jeg tørr å kjenne på hva JEG trenger også.
Tror jeg kan driste meg til å si at det har gjort meg til en bedre Mamma!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar