Sider

fredag 6. mars 2015

Kjøttboller m/ blomkålpurè og brokkoli




Det ser jo godt ut da... Du kan ikke påstå noe annet. Med mindre du selvsagt ikke liker brokkoli og kjøttboller... Nok en gang fikk jeg ikke gleden av å innta dette måltidet, men jeg kan love at det kommer på menyen igjen relativt kjapt etter at JEG også kan spise middag i henhold til tallerken modellen.
Her har jeg altså laget kjøttboller med brokkolibuketter og blomkålpurè - så enkelt, så greit!
Kjøttbollene laget jeg av ca. 300 gram karbonadedeig, jeg vannet den litt ut og hakket opp 1/3 purre som jeg hadde oppi, så kryddret jeg med HERBAMARE urtesalt samt en teskje hakket hvitløk. Jeg stekte kjøttbollene i VANN, det går ann det faktisk, dermed ble det ikke noe xtra fett her i gården.
Så kokte jeg et blomkål hode i store buketter og en brokkoli i mindre buketter. Når blomkålen var blitt litt "mør"hadde jeg den over i blender sammen med ei god øse av vannet fra grønnsakene + litt urtesalt. Da ble det en finfin purè. Denne slang jeg oppi en ildfastform.
Dernest fordelte jeg brokkolitoppene i formen og tilsatte kjøttbollene på toppen. inn i ovenen på ca. 200 grader i ...ja hva ble det? rundt 7-8 minutter.
Kraften som ble til da du stekte kjøttbollene kan jo også fint brukes som "saus"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar