Sider

tirsdag 24. mars 2015

Med ytringsfrihet følger ansvar

Jeg leste et innlegg i Bodø Nu, som jeg syntes var veldig godt.
I utgangspunktet er jeg helt for dette med ytringsfrihet og at folk skal få mene hva de vil, men med meninger og ytringsfrihet følger også ansvar tenker jeg.
I sær dersom mine meninger, holdninger og det jeg gjør kan få konsekvenser for andre enn meg selv.

Nå har det altså vært en del i media om dette med vaksiner, selv var jeg skeptisk til MMR vaksinen da de 2 eldste barna var små, de fikk den alikevel, men jeg var skeptisk.
Man hørte så masse om autisme knyttet til denne ene spesielle vaksinen, at man ble i tvil om hva man skulle tenke å tro.
Ironisk nok har den mellomste hos oss Asberger syndrom, men jeg er altså hellig overbevist om at det ikke har noe som helst med vaksinen han fikk å gjøre.
Dette baserer jeg på all forskning jeg har lest og satt meg inn i fra folk som i utgangspunktet har en profesjonell bakgrunn, ikke på hva andre husmødre eller skuespillere eller forståsegpåere måtte tenke om saken.
Med yngstemann tenker jeg nå bare, kom med sprøytene pump ham full, slik at han kan være frisk å leve lenge i landet og alt det der.

Så klarer jeg liksom ikke å la være å sulle meg inn disse tankerekkene jeg får av og til.
Mye av det man sier å gjør, kan få konsekvenser for andre mennesker.
Det er derfor jeg sier at med ytringsfrihet og det å si og gjøre følger det et vist ansvar.

Noen har altså ment at det er sunt for barn å bli syke av meslinger og at noen dør av det skal vi ta med oss på kjøpet, det er igrunn ikke så nøye - survival of the fittest og hele den suppa der.
Nå drar jeg den unødvendig langt, det vet jeg men bli på denne bare for for morro..
(jeg understreker at jeg ikke sidestiller barnedødsfall med vannskader, men eksempelet er ment for å tydlig gjøre at det man sier, tenker, tror og gjør kan få konsekvenser for andre enn en selv)

Dersom jeg bor i blokk i 4 etg. og har kjøpt meg en vannseng.
Tiltross for at alt jeg leser om vannsengen fra levrandør og de som har bakgrunn for å komme med råd og anvisninger ang denne, så finner jeg alikevel ut at jeg har lyst til å fylle senga med dobbelt så mye vann som anbefalt. Fordi en kompis av fetteren min vistnok har gjort det med hell.
Au da, der sprakk senga gitt og noen hundre liter vann flommer nå utover mitt soveromsgulv.
Dette skjer selvsagt når jeg er på jobb, dermed er det ikke JEG som oppdager det, det er naboen under meg. Han fyren med fotformsko som bor i 3.etg.
Fordi han nå har tropisk regn fra taket på soverommet og i gangen sin!
Det man gjør tiltross for at andre har fortalt at det ikke er noe sjakktrekk, kan altså få konsekvenser for andre enn deg selv.
Det er ikke bare å bytte gulv og gå videre...

Man skal ikke bagatelisere at barn dør, eller at man selv faktisk er med på å sette andre menneskers liv i fare, ved å blåse av med: jaja, det må vi ta med oss - spis ei gulrot så blir det bra!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar