Sider

mandag 11. mai 2015

Tradisjonen tro UTEN kjetting i trynet

Jeg er en sånn 17.Mai freak, jeg liker at det er litt stress, at det er et fast program vi skal igjennom og jeg simpelthen ELSKER tradisjoner.
Som hos veldig mange andre starter også Nasjonaldagen hos oss grytidlig...
Egentlig starter den så tidlig at den starter dagen før for min del, på grunn av ungdomsklubben da naturligvis.
Vi har hver eneste 17.Mai Ungdomsdiskotek i et lokale i byen i samarbeid med kommunen.
Dermed må det rigges og det gjør vi alltid den 16.Mai.
Her er Storesøster og den gang Lillebror (nå Storebror selvsagt) i Badeparken 17.MAI 2009

17. Mai starter som sagt grytidlig med å kle alle små og store, så bærer det avsted til flaggheising og taler i Byparken kl.07.30, deretter er det frokost hos foreldrene til Golferen.
Barnetoget er jo et must, det skal man ha med seg... uavhengig av vær og føreforhold.

Er det lov å si at jeg tar meg i å tenke på 3 ting, sånn bortsett fra at hjerte svulmer, at øyet tidvis er vått fordi man blir så rørt av av glade Hurra-ropende barn, hornmusikk og sang og det faktum at man blir litt ekstra patriot en sånn dag?

Hvorfor sender foreldre bana sine ut i toget feks. KUN i kledd et snuppete skjørt og tynn bluse når det er sur vind og det kanskje til og med regner.. Sånt skjønner ikke jeg, vi bor i Norge, da må vi kle oss deretter. Det er ikke alle Nasjonaldager det egner seg å ha på så lite klær, andre ganger er det helt supert, fordi det KAN være godt å varmt, men jeg blir litt trist når jeg ser unger som gråter fordi de er kalde og læreren har tross alt bare en jakke å låne bort..

Hvorfor kler enkelte seg som om de skal selge kroppen sin på 17.MAI. av alle dager?
Litt sjølkritikk er kanskje ikke så dumt.
Mulig jeg er fryktelig gammeldags, men det ser bare tåpelig ut å kle seg i så kort skjørt at du kan lese på leppene, stilettheler, bar mage under en topp 17 åringen har kjøpt på barneavdelingen på H&M..

Så det siste hjertesukket, denne går ut til alle dem med kjetting i trynet...
Skal du ha på deg bunad 17.Mai, kan du da ikke vær snill å fjerne kjettingen for en dag?
Det ser så ille ut, når folk kommer oversminket (som en vaskebjørn) med smykker i hele ansiktet, ring i nesa og blått hår i (dette har jeg faktisk sett, senest i fjor og jeg frøs på ryggen).
Bunaden er et plagg som i seg selv er både pyntet og "rent" og enkelt, da blir det så skrekkelig malplassert med all denne kjettingen...
Alle andre dager i året, kunne jeg ikke brydd meg mindre:-)

Så videre til resten av våre tradisjoner, etter barnetoget tar vi en sving rundt i byen, kanskje ned på tivoli og så bærer det til Lunsj hos Mamma og Pappa.
Tradisjonen tro sovner alle mette og utslitte på hver sin seng eller sofa en halvtimes tid før vi enten drar hjem og skifter eller slapper av litt til, før en retter nesa mot byen nok engang for å se BORGERTOGET.

Så dere, når de andre er forsynt av hele 17.MAI og vil hjem for å grille, DA skal vi (de eldste ungene og jeg) på ungdomsdiskotek og jobbe resten av kvelden...
Rundt midnatt er det "endelig" over med såre bein, sliten rygg er det rett i seng!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar