Sider

onsdag 13. mai 2015

Kyllingsuppe med halsrøsk og hetelepper

I dag skulle jeg forsøke noe nytt, ofte kan det være lurt - andre ganger not so much...
Jeg fant ut at en slags kyllingsuppe med masse godt oppi ville gjøre susen og satte igang med friskt mot.
Jeg fant frem hakkede tomater, røde linser, asparges, sukkererter, vanlig erter, vannkastanjer og bambusskudd, kokosmelk og sist men slett ikke minst chilipulver...

Herrejemini, det ble sterkt altså - så sterkt faktisk at det brant på leppene.
Til og med Golferen, som normalt liker sterk mat måtte kaste inn håndkleet, mens JEG som vanligvis er ei pyse og bestiller mild kebab, fikk det ned.
Det er nok mulig at jeg skulle ha klart meg med en halv ts.chilipulver istedenfor en hel.
De greiene der er seriøst sterke altså..
Jeg brukte nemlig et chilipulver jeg har kjøpt i en asiatisk butikk, er nok ikke helt det samme trauste utvalget der som hos feks. Meny.

Jeg klarte å dempe det litt ved å tilsette saften av en hel appelsin og nok en boks med kokosmelk..
Allikevel fikk vi ei suppe som åpnet opp alt vi hadde av sluser i nesa.
Den lukter HIMMELSK da, så det skal jeg ha!

Her er min egenkomponerte oppskrift på "Kyllingsuppe med halsrøsk og hetelepper"

1 boks hakkede tomater
1 boks vannkastanjer
1 boks bambusskudd
1 boks røde linser
1 bunt frisk asparges (i biter)
1/2 pose friske sukkerterter
1 boks erter
3 små kyllingfileter (forstekt og skivet opp i passende biter)
2 bokser kokosmelk
5 dl.vann
saften av en appelsin
1 ts. chilipulver (kjøpt i asiatisk butikk, ikke pyse pulver fra dagligvare butikken)
PS!!! Gjør deg selv en tjeneste og bruk en HALV TS. med det chilipulveret!!!

De andre var ikke intr. i å spise rester for å si det sånn, så da fikk jeg med meg litt suppe på jobb.
Jeg får si som a` Wenche: "Da håper jeg maten smaker - velbekomme"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar