Sider

torsdag 7. mai 2015

Best vs. verst

På kurskveld i går fikk vi en artig oppgave:
Vi ble delt inn i grupper og ble sendt ut i hver vår butikk.
Der skulle vi gå gjennom en liste med matvarer som feks. kjøttpålegg, fiskepålegg, ost, brød og knekkebrød mm.
Oppgaven gikk på å finne det beste alternativet den butikken vi var i hadde i sitt vare utvalg og sammenligne det med verstingen fra samme butikk.

Vi skulle se på KCAL innhold, protein, fett, karbohydrater (hvor av mengde sukker også), salt innhold osv.osv.
Vi kunne selvsagt bare gått inn på matvaretabellen og lett med lys og lykte, men ved å gjøre det slik vi gjorde det, får man faktisk SE produktene og ikke minst ser vi hva som finnes i den butikken VI tok for oss.
Alt vi samlet inn av info fra de forskjellige butikk kjedene og selvsagt også variasjonen av produkter skal kursleder lage en liste på, slik at vi får den som vi kan gå etter når vi skal handle.

Jeg ble mildt sagt overasket over hvor lite eller MYE kcal det fantes i enkelte produkter.
Produkter jeg i utgangspunktet feks. hadde avskrevet som uaktuelle å spise, fordi jeg TRODDE at det ikke var bra.
Eller jeg gremtes når jeg tenkte på hva jeg har puttet i meg uten å tenke på hva det inneholder..

Ta dette eksempelet:
Rekecabaret fra Fiskemannen inneholder 47kcal pr.100g.
1,1 g fett
1,7 g karbohydrater
7,4 g protein

Sammenlignet med Mills Mildrøkt kaviar som inneholdt hele 475 kcal pr. 100g.
45 g fett
14 g karbohydrater
7 g protein.

Protein innholdet er altså ganske likt i disse 2 produktene, men utover det er det enorme forskjeller.
Jeg trodde faktisk i utgangspunktet at cabaret ikke var noe særlig pga. aspiken, men så feil kan man altså ta...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar