Sider

onsdag 6. mai 2015

Grove vafler til Lillebror

Planleggingsdag i barnehagen betyr litt ekstra kos hjemme med Mamma.
Skjønt jeg er i tvil om Lillebror egentlig setter så pris på at Mamma har lagt om kostholdet her altså..
Han var over seg av begeistring når jeg sa at vi skulle lage vafler sammen, det var moro å måle opp og røre sammen, finne frem vaffeljern og helle på med røre.
Når vi kom til at han skulle spise vaffel, var det ikke så stas med selve vaffelen lenger, da var "smøjl" (les: smør) det viktigste.

Normalt går vafler ned på høykant og kan nok betegnes som en av favorittene til Lillebror, vafler som inneholder havregryn, sesamfrø og sammalt hvete var ikke en like stor suksess er jeg redd.
Jeg er sikker på at han tenkte noe sånt som: "Det er greit at du har spist deg feit å må legge om kostholdet Mamma, men hvorfor skal det gå utover meg?"

Mulig han har et poeng der, jeg smakte på vaffelen jeg og syntes den var veldig god.
Ikke var det så enorm forskjell på denne grove versjonen og den vanlige heller, hva smaken angikk.
Den var noe tyngre, ikke så luftig kanskje, men ellers helt super.
Det holdt til 6 plater, tror det holder for vaflene var veldig mettende.

Lillebror fikk nok i seg mer "smøjl" enn vaffel, så neste gang jeg skal lage vafler for å tilfredstille smaksløkene til Lillebror, blir det nok den vanlige trauste oppskriften som gjelder.
For min egen del fortsetter jeg nok med de grove :-)

Her er oppskriften jeg brukte:

3 dl. havregryn
2 dl samalthvete (fin)
1 dl hvetemel
3 egg
2 ss sukrin
2 ss rapsolje
2 ss sesamfrø
3 dl ekstra lett melk
1 ts bakepulver
litt kanel

De var veldig mektige, for jeg spiste 3 hjerter og ble rett og slett mett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar