Sider

torsdag 20. november 2008

R E S P E C T - nattevakter!

Hva slags forestillinger har flok flest til dem som jobber om natten?
Er det foresten sånn at folk som jobber kun om natta er litt spesielle?
Og hvorfor er de det, og ikke minst på hvilken måte?

- Ja, vi kan nok oppleves som litt trøtte om morran men, det har sin naturlige forklaring da:
En har jobbet i 10 timer og nå er det kvelden liksom!
- Ja, kan hende man er litt "high strung" pga. stort inntak av kaffe men, det er jo bare fordi:
En har som hoved oppgave å holde seg våken!
- Ja, man er kanskje litt mer "butch" enn andre pleiere men, det er bare fordi:
Man aller helst ikke skal bukke under for mørkeredsel, skvette himmel høyt om man treffer på noen i gangene på natterstid som på toppen av det hele bør kastes ut, og fordi man fort lærer at man må klare seg selv, enten man vil eller ikke!
- Ja, mulig noen er mer skravle syke enn andre og det er simpelthen fordi:
Man har gått rundt for seg selv i en hel drøss med timer og endelig kommer det noen man kan snakke med på rapporten og da får de hele "suppa"!

Ellers tror jeg mange nattevakter blir sett på som LATE nettopp fordi de har valgt å jobbe på natta, det vil jeg straks tilbakevise..
Nå skal jeg da ikke ta alle avd. og alle instutisjoner og alle hoteller osv osv. under ett.
Men, ha nå klart for dere at vi her snakker om mennesker som må være svært selvstendige i sitt arbeid, som har å holde seg oppdatert slik at de kan møte en hvilken som helst utfordring.
De skal jobbe på en tid på døgnet som kroppen og den biologiske klokken ser på som unaturlig. Skjer det uforutsette ting må du klare deg selv, du må ta avgjørelser der og da, i de alle fleste tilfeller uten å kunne støtte deg faglig til andre personer.
Og da vil jeg ha meg frabedt at noen måtte seg på oss som late!
dersom du er lat er veien å gå - IKKE å jobbe som nattevakt eller i helsevesnet for øvrig!

Min natt kan se slik ut:

Faste oppdrag: 6 stk, hvor av 2 av dem er større stell.
Det forventes dessuten at jeg skal vaske rullestoler, tørke støv på felles areal,
Jeg får inn i gjennomsnitt 15 alarmer pr. natt, dette er oppdrag av større eller mindre art.
Jeg skal gå 3 runder.
Jeg skal koke kaffe og smøre brødskiver og dekke frokostbord til morgen vakten kommer.
Jeg beveger meg på et rimelig stort bygg, over flere etg. og har funnet ut at jeg igjennomsnitt GÅR 7 - 8000 skritt pr. natt.
Jeg har mer enn engang opplevd brannalarmer, politi som må tilkalles, møtt på folk i gangen som jeg må hive ut, eller få hevet ut. benbrudd, hjertestans, fall av mer eller mindre alvorlig art osv
- jeg er med andre ord laaaaangt fra LAT!

Over og ut!

2 kommentarer:

  1. Et særdeles utrolig bra innlegg!!! er så enig så enig.

    å ja jeg skal skrive i bloggen min.....I morra :))

    SvarSlett
  2. Da må du ikke la den morgen dagen bli sånn som mine - jeg gjør det i morgen da!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar