Sider

onsdag 24. desember 2008

Julefyll og barn ingen god kombinasjon!


Jeg er så glad jeg, for at i vår familie har det aldri vært fyll og spetakkel på julaften..
Det har rett og slett aldri vært noen tradisjon for overdreven bruk av alkohol noen dager, så hvorfor skulle det endre seg på det som for ungene om mulig kanskje er den dagen/kvelden de ser aller mest frem i mot!
Jeg hørte nemlig på radioen i går kveld på vei hjem etter en sånn siste panikk handling i butikken at det ble snakket om fyll og julaften..
Ikke det at jeg ikke har hørt det før men, det gjør et visst inntryk på meg hver gang, når det fortelles historier om fyll, fyll og atter fyll i julen.

Ikke for det, det har ikke vært avholdsmani hos oss da jeg var barn (jeg spytter ikke i glasset selv jeg) men, det begrenset seg til 1 juleøl og 1 akevitt til maten for de voksne, og dermed ble jo ikke de voksne noe annderledes i oppførselen sin enn ellers i året.
Hjemme hos oss nå, er det igrunn på samme måten, Pappa tar en juleøl til maten men "skipper" akevitten.
Svigers drikker ikke og ikke Mamma heller, jeg synes det smaker best med Cola til maten og det samme synes Gubben min, og han drikker jo som kjent ikke normalt heller.
Hos oss har vi altså ikke måttet ta noe standpunkt ut ifra hva som er best for barna i forhold til dette med alkohol, nettopp fordi ingen så og si drikker i utgangspunktet.
Nå synes jeg heller ikke at de som normalt gjerne vil ta seg en øl og en knert til maten skal gå hen å bli hysteriske fordi det er barn tilstede men, det er noe som heter å nyte alkohol med måte.
Når man ellers i året finner det riktig å skaffe seg barnevakt når man drikker nettopp fordi det blir feil og gå på fylla sammen med barn.
JA, så burde det være den mest naturlig slutning å trekke at man begrenser seg på en sånn dag som julaften, for alternativet å sende bort barna er jo ikke tilstede og da må man ta konsekvensen av det!
Klarer man ikke det, bør man se på hvorvidt man har et noe usunt forhold til alkohol.
Nå er det selvsagt slik at mange faktisk har et usunt forhold til alkohol i utgangspunktet og det er vel der det er aller værst for ungene.
MEN man skal også vær klar over at alle de barna som ikke er vant med at de voksne drikker forran dem reagerer på voksen personer som ellers er trygge og gode når de plutselig blir anderledes - mer fjollete, høylytte, kranglete eller sentimentale for den del.
Og det skal ungene slippe etter min mening!

Min oppfordring til alle voksne MÅ da bli:
NYT for all del julemåltidet og gjerne sammen med øl og akevitt men, la det bli med 1 eller 2, du trenger ikke vinne festen!!!!
Du har så uendelig mange andre dager å gjøre det på.

Over og ut og GOD JUL til alle!

3 kommentarer:

  1. Flott innlegg som vanlig, er helt enig at voksene må lære å begrense inntaket av alkohol i nærheten av barn, det er forskjell på og fise og rundbedrite seg.

    En riktig God jul til hele familien fra en svært passiv bloggskriver, som ikke ser helt frem til natte vakta i natt ;))

    SvarSlett
  2. Det skjønner jeg G. Men du får se på det som det der er - jobb..
    Og hedigvis for din del bare 1 natt, det er andre med friske rygger som skal gå flere netter! 3 for min del!

    SvarSlett
  3. Joda det er jobb, på en måte deilig å komme igang igjen ...bare feil dag hehe, ikke meningen å klage der altså :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar