Sider

lørdag 27. desember 2008

Det var det året det var så bratt...


Det var det året det var spiseplikt på Briskeby - trikken...
Jeg synes at forunderlige mange er deprimerte om dagen.
Nå er det sikkert ikke voldsomt mange fler enn normalt på disse tider av året men, jeg tenker på at det er fler enn vanlig som JEG hører om eller som er i min umiddelbare nærhet...
Og det er jo fryktelig trist.
siden 21. desember har det vært 1 selvmord, 1 som har blitt sykemeldt som følge av depresjon og 2 andre personer som bare er generelt skikkelig deppa.
Hvis man nå skal bli virkelig alvorlig her så skal jeg være den første til å innrømme at jeg selv har hatt en depresjon, det er 4 år siden nå og alt er såre vel igjen men, jeg husker at jeg ble ganske satt ut av at JEG, festkaramellen ble så grepet av angst og depresjon at jeg ikke turte å gå på utsiden av døra, alt var mørkt og trist og telefoner var farlige osv.
Det gikk over heldigvis, etter bare noen måneder og jeg tørr påstå at jeg har vokst på det om en kan si det sånn.
At jeg har blitt sterkere og lært mer om meg selv.
Men det var jo helt grusomt mens det sto på, nå var jeg slettes ikke i nærheten av å tenke at jeg ikke ville leve lenger osv. og det var angsten som var værst.
I alle tilfelle tenkte jeg at jeg ville dele med meg av noe som hjalp meg til en viss grad og det er Sinnsro bønnen, som de bla. bruker i AA og Alanon.
Selv ble jeg første gang kjent med den i min korte tid i Alanon.
(fordi som ikke vet hva Alanon er - det er "motstykke" til AA altså for pårørende el lign. til de som event. hører "hjemme" i AA)

Gi meg slik styrke
at jeg formår å godta de ting jeg ikke kan forandre.
Mot til å forandre de ting jeg kan,
og forstand til å se forskjellen.

Om man kommer dit hen at man forstår hva denne bønnen faktisk betyr, og klarer og følge det opp, har man om mulig kommet et stykke på vei.
Noen ganger tar jeg meg selv i å si den inni meg dersom ett eller annet går meg i mot eller jeg rett og slett er mektig irritert eller sint pga. ett eller annet.
Og det HJELPER faktisk.
Eksempelvis: Jeg har store problemer til tider med å svelge en av mine kollegaer, jeg kan ikke forandre på hennes væremåte MEN, jeg kan selv bestemme hva det gjør med meg at hun er som hun er, hvordan jeg reagerer og hva jeg skal behøve å finne meg i!
Nå er jo dette et nokså banalt eksempel og ikke sammenlignbart på noen som helst måte med det å være deprimert men, det viser bare at man kan lære noe av disse ordene og bruke dem i nærsagt hvilken som helst sammenheng!

Over og ut!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar