Sider

lørdag 20. desember 2008

Tradisjonen tro!


Hjemme hos oss er det en del ting som skal skje i en bestemt rekkefølge om det skal bli skikkelig ordentlig JUL.
Sånn er det selvsagt hos mange..
Noen tradisjoner har man med seg hjemmefra, andre får man i form av hva den man ender opp med som partner har med seg og noen lager man rett og slett selv.

1. Desember: starter ballet som hos så mange andre med KALENDER.
Av typen pakkekalender. Selv hadde jeg kalender helt til og med at jeg var 19 år for hverken jeg eller Mamma vokste helt i fra det!
Og ungene mine mener at det rett og slett bare skal være sånn, så sjokolade kalendere osv. kan bare gå å gjemme seg her i huset er jeg redd.

13. Desember: er jo som kjent Lucia og da må jeg opp tidlig tidlig for å bake lussekatter, vekke barna litt xtra tidlig og se på Lucia program på svensk TV, hvis jeg da ikke jobber nattevakt og baker i løpet av natten på jobb, slik at jeg rekker hjem med nød og neppe til ungene går til skolen og får stukket til dem et par lussekatter i ranselen. Dette har jeg fått inn med morsmelken, Mamma er nemlig helt tussete når det gjelder Lucia.
Før barna begynte på skolen måtte jeg ta dem med meg til mamma og pappa og innom svigers for at de skulle synge å dele ut lussekatter da ikke sant.

Rundt den 15. begynner jeg å finne frem julepynten og tar den værste rengjøringen, slik at jeg kan pussle litt i noen dager med å pynte osv. Dette har jeg funnet på helt av meg selv selvsagt for alle som har rundet 55 år, mener at den slags skal gjøres lillejulaften..iallfall den pynte delen.

20. Desember: skal juletreet hugges event- kjøpes inn.

22. Desember: pynter vi treet hos oss, det er fordi vi er så opptatt den 23. at det ikke er gjennomførbart å gjøre da..

Lille Julaften: vi lager marsipan - hjemmelaget sådan som dyppes i sjokolade, vi pusser sølvtøy også spiser vi lutefisk hjemme hos mamma og pappa, det med den lutefisken Lillejulaften det er så viktig at det aldri har vært omgjort før i år faktisk og det var så vidt vi fikk det til (kommer tilbake til det).

Julaften: ååååååååå kjære vene da er det mye som skal klaffe altså..
Mor dvs. meg det da.. må stå opp gry tidlig for å gjøre klar ribba så den kan settes inn på langtids steking... den Må nemlig langtidssteke - ikke spør meg hvorfor - det bare er sånn! Så drit i å diskutere.
Poteter skal skrelles å det er min bedre halvdels jobb, slik det har vært pappas og svigerfars jobb i alle tider.
Grøten skal lages for den skal spises sånn i 13.00 tiden.(det er et must hos svigers)
Vi skal se på 3 nøtter til askepott og reisen til julestjernen - dersom jeg ikke får med meg dette er alt bare ødelagt - iallfall hvis jeg går glipp av sist nevnte.
Verden kan rase sammen rundt meg altså - JEG skal se på Reisen til jule stjernen om det så er det siste jeg gjør!!!
Så MÅ vi sette oss til bords kl. 17.00 når julen ringes inn, Pappa får spader hvis ikke - så nåde den som kommer for sent!
Vi har 2 desserter hos oss, både riskrem m/ mandel (svigers) og multekrem m/ mandel(min familie) - derav har vi 2 premier..
Haha, så kommer vi til det som jeg som barn synes var noe skikkelig tull - vi må vente med å pakke opp gaver til oppvasken er stuet vekk og alt er pent og ryddig, kaffen er klar og kakene på bordet... Nååååååå kan vi åpne presangene!

1. juledag: jule lunsj hos Mamma og Pappa - vi spiser og spiser og spiser og det bare bugner av mat... den begynner klokken 12.00 ikke et minutt før og heller ikke senere.

I år er det sånn at Ken skal i Nordsjøen og han reiser om morran` Lillejulaften og han synes det var så dumt at han gikk glipp av ALT i år.
Derfor fikk jeg overtalt Mamma og Pappa til at vi kunne ta Lutefisken den 22. desember.
Etter min mening er dette litt av en prestasjon når det gjelder mine overtalelses evner.
Lutefisk på Lille Julaften er nemlig så grunnleggende som at 2+2 er lik 4.
I år slipper jeg foresten å stå så tidlig opp, vi skal nemlig feire Julaften hos svigers - jeg er ikke nevneverdig lei meg for dette altså..

Over og ut!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar