Sider

tirsdag 24. november 2009

Om å føle seg YDMYK!

I forrige innlegg fortalte jeg litt løst om hva prinsen hadde sett i Malawi og jeg delte noen bilder.
Tenkte jeg skulle dele med dere noe av det Prinsen selv mener han sitter igjen med etter besøket...
Disse 2 guttene ble over seg av begeistring da Prinsen og vennen hans ga dem noen tomme vannflasker, de kunne leke med og ha i vognene sine.

Jeg forsto jo allerede da Prinsen ringte hjem og sendte noen SMS, at reisen gjorde stort inntrykk på ham.
Først tenkte jeg at, jaja - greit at han synes den lille gutten var søt, men jeg får sikkert ikke hjem en mann med helt andre meninger enn da han dro!

Der tok jeg feil dere...
Senest her forleden dag utbrøt han:
Jeg synes det er riktig jeg at vi skal yte bistand til andre land, men det burde være mer konsentrert enn i dag.
Vi burde velge noen land å gå inn med full styrke der og følge opp osv.
Det burde gå til helt spesifikke prosjekter, sånn som vannboring og dyrking av mark, skole, medisiner osv.
Jeg svarte: Jøssenavn, har du spist noe du ikke har tålt eller?
Han svarte: Jada, jeg vet jeg har vært svææær i kjeften Tonje å sagt mye dumt før, men nå har jeg sett det på nært hold, og de folka trenger hjelp!
Jeg er selvfølgelig helt enig med ham, men det overasket meg at en mann som for 6 mnd. siden sa at bistand kunne vi bare kutte ut for alt sammen gikk bort i korrupsjon alikevel, kom med en såvidt stor meningsendring.
Dette er hjemmet til en landsby høvding, det er derfor ikke representativt for hvordan de fleste hus er utstyrt, det er nemlig laaangt flottere enn normalt!!!???

MEN det stopper jo ikke der, Prinsen har snakket i det vide og det brede om ting han har sett og opplevd på en knapp uke i Malawi og byen Mzuzu, som for de uinvidde er et av verdens fattigste land.
Han har brukt ord som:
-Jeg følte meg ydmyk
- Jeg skammer meg
- Det er en tragedie osv.
Nå mener ikke Prinsen at vi skal gå rundt med dårlig samvittighet over at vi har det så flott, men at vi hære`n fløtte mæ`får se å vise litt takknemlighet!

Han mente at han følte seg ydmyk over det faktum at disse menneskene de besøkte over alt hvor de kom, delte med det lille de hadde, med smil om munnen og uten noen forventninger om å få noe tilbake.
Her trasket de flere kilometer ut i bushen og slepte på bord, stoler, mat og drikke til gjestene sine og visste liksom ikke hva godt de skulle få gjort.
De sang og festet, bukket og skrapte..
Her hakkes det for å hjelpe en sliten bonde..

Da Prinsen ville pumpe på vannpumpa deres ble de så stolte at de hylte og jublet!
Da kollegaen til prinsen tok opp hakken til en mann og begynte å hakke i åkeren hans for å hjelpe ham, ble mannen så stolt og takknemlig at han ropte på hele familien at de skulle komme å se...
På marked i Mzuzu..

Han skammet seg over den overfloden vi lever i der vi fråtser i mat, tekniske duppedingser, flotte hus og dyre biler, mens vi er særs opptatt av hvilket merke klærne våre har.
I Malawi, kjøper de brukte sko og klær på markedet, som er brukt av oss i vesten tidligere.
De skraper sammen det de har for å få kjøpt ris eller brød til å fø seg selv og sine barn og det er ikke sånn at en familie har en bil - nei nei nei, en landsby har EN bil på delings!
Her selges det brukte sko fra vesten. 

De får brukte og slitte klær fra vesten, vasker det og selger det..
 

Tragedien etter hans mening er jo at sånn lever store deler av verdens befolkning mens fleste parten av de andre ikke vet noe særlig om det, eller de bryr seg ikke.
Han har derfor lagt ned veto om at alt som skal "kastes" av klær, sko, soveposer, tepper osv. skal gis bort til noen som finner veien til Afrika - det skal i allfall ikke kastes!
Og før vi sløser avsted på ting vi rett og slett ikke har bruk for skal vi kaste et blikk opp på kjøleskapet der bilde av den lille gutten hans henger!
Dette bilde henger nå  på kjøleskapet mitt for å minne oss på at ikke alle har den overflod vi har, men at det fint går ann å smile fordet..

Jeg kjenner jeg blir rørt jeg over å ha fått hjem en sånn mann, som om ikke annet har fått opp øynene og endret holdningene sine drastisk!

Over og ut!

2 kommentarer:

  1. Hurra for prinsen! Skulle ønske at flere kunne få øya opp! Og gutten "hans" er bare skjønn! Takk for fine "reisebrev"-spennende å lese om og se bilder fra en annen virkelighet!

    SvarSlett
  2. Ja hurra for Prinsen!
    Øynene til den guttungen som henger på skapet er bare så vakkre atte`

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar