Sider

fredag 12. juni 2009

Sykehus historier 2!

Det er ikke bare tragisk og trist alt som skjer på sykehus..
Kjære vene det er masse flott som skjer der også.
Ikke minst barnefødsler og dem var det mange av i uka som gikk.
Vi spøkte med at det måtte være baby boom forrige Torsdag for når vi satt i bua vår for å ta den siste røyken for kvelden rundt kl.23. kom det ikke mindre enn 4 blivende mødre hendholdsvis slentrende, stabbende, slepende og pustende og pesende over plassen.

Det forekom oss at vordende fedre takler situasjonen noe forskjellig.
Pappa nummer 1 kjørte sin bedre halvdel frem til døren, skaffet en rullestol og trillet henne inn i gangen for så å parkere bilen, mens han da kom sprintende tilbake i et tempo av en annen verden.
Par nummer 2 hadde alt parkert og der kom riene såpass tett at de flere ganger måtte stoppe opp mens de var på vei mot inngangen mens den blivende mor hang over sin mann, mens hun pustet og peste.
Pappa nummer 3 så ut som han hadde litt små panikk, mens hans kone/samboer forsøkte å roe ham ned som best hun kunne, han virret hit og dit som en hodeløs høne.
Og Pappa nummer 4 tok livet med knusende ro, han stoppet å røkte, men han forsikret seg først om at det var greit for sin kone!

Mange måter å gjøre det på altså!

Jeg fortalte dere i går om Else med den røde sykkelen..
Hun var som sagt ei artig dame, sprek til 1000 og med et skikkelig godt kjeftament.
Jeg lå ikke bare sammen med henne, men også med Bjørg(81) og Anna(84), de var kjempe søte alle 3 og synes det var stor stas at de endelig fikk et menneske under 70 inn på rommet.
For meg var det igrunn artig bare å høre på at de skravlet i vei, ikke minst hva de skravlet om!
Bare så det er sagt var alle damene lynende klare, der var det ikke noe demens ute å gikk altså...
Vi hadde sånne flotte monitorer over sengen med TV og Radio, samt telefon.
Jeg forsto raskt at damene sverget til NRK, for de diskuterte stadig det de så på mens de lå der med høreklokker på ørene og fulgte med.

Selv hadde jeg med meg laptop, slik at jeg kunne se på alle seriene mine som jeg hadde brent ut osv.
De synes jeg var veldig UP TO DATE,som Anna sa siden jeg hadde slike nymotens ting med meg.

Her er noe jeg overhørte som gjorde at jeg var glad jeg hadde forhenget mitt trukket for, for jeg lo godt INNI meg:
(damene mens de ser på NRK)
Else: Nei guda meg, nå har han farget håret sitt også nå!
Anna: Hva, hvem da?
Else: Nei men Anna da, ser du ikke det?
Bjørg: Hvem mener du har farget håret?
Else: Statsministeren vel, han har farget håret - ser dere ikke det?
Anna: åååå jaaaaa, nå ser jeg det, vet dere at det hadde jeg virkelig ikke trodd om ham!
Bjørg: Nei, vet dere hva!!! Fysj, kan han ikke bare eldes med verdighet da?
(det går en liten stund til, og noe nytt av interesse dukker opp på skjermen)
Anna:Gud så blek han er!
Bjørg: ja vet du at jeg synes han har tapt seg...
Anna: Else, ser du dette?
Else: jada jeg har det på!
Anna: ja jeg synes han har tapt seg jeg..
Else: ja, jeg har aldri hatt sansen jeg!
Bjørg: Han er rett og slett tam spør dere meg!
(jeg vet enda ikke hvem de snakket om, for jeg var langt inne i CSI Miami)
(10 - 15 minutter senere)
Else: nei se der er Sputnikk, han er artig!
Bjørg: Nei, han er ekkel, jeg har ikke sans for de trusene!
Else: Jeg skiter i undertøyet hans, jeg synes han er en artig skrue - han har visst nok museum..
Anna: Nei han derre Sputnikk han du bare ha for meg altså, men skilles Johanne er flott!
Bjørg: rare tekster har han også, jeg har ingen tro på at han har vært på Zansibar!

Som dere skjønner var det artig bare å ligge å høre på dem..
Else og Anna, hadde ligget godt over 2 uker sammen og de kjente hverandre fra før, de var gammle venninder fortalte de meg, så når det først var så ille at de skulle ligge på Sykehus - synes de det var flott å ligge der sammen.
Jeg overhørte dem snakke om meg også, når de trodde jeg sov, jeg tror igrunn de trodde jeg son ganske mye.

Else: Er venninden vår her?
Anna: Ja hun sover, jeg så det da jeg kom inn i sta.
Else: Så morro at vi har fått et ungt menneske, attpåtil med barn!
Anna: Ja den guttungen var vakker altså, så du de flotte våkne barneøynene?
Bjørg: Den unge damen hennes var fornuftig altså, også så flott hår hun hadde.
Else: Ja det var vakkre barn begge to.
Anna: Jeg likte mannen hennes jeg, for han hadde så flott gråstenk i håret.
Også var han så kraftig å flott!
(jeg lå der å smilte for meg selv, mens de beskrev familien min og da kjente jeg at jeg savnet dem xtra mye)Bilde: Joda, jeg kan være smilende og søt jeg også!
Anna: Hun er så blid og behjelpelig.
Else: Ja det synes jeg også, hun hentet kake til meg i går, jeg tro hun er pleier selv.
Bjørg: Ja, men da er det sikkert derfor hun er så søt mot oss!
Else: Det har ingenting å si, hun er bare et godt menneske, vi har vært heldige!
Anna: Ja det kan du si, vi kunne jo fått en med masse kjetting i ansiktet - det har jeg ikke noe sansen for!

Over og ut - fra et godt menneske!

3 kommentarer:

  1. Hei Tonje!
    Jo, takk for i går. Det var veldig hyggelig, selv om jeg drakk aaaaltfor mye vin og har det ikke godt i dag....
    Jaja.. Jeg skal kikke mer på bloggen din når formen tar seg opp her.
    Klem fra M

    SvarSlett
  2. Vin har aldri skadet noen . iallfall ikke så veldig.
    Plei deg selv godt marie så snakkes vi!

    SvarSlett
  3. Høres ut som om du har hatt en god opplevelse midt oppi oprasjon og smerter. Gøy å observere andre mennesker,en god egenskap å kunne gjøre det også:)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar