Sider

fredag 16. april 2010

laaaang busstur!

Onsdag morgen, grytidlig satte jeg meg på et fly med destinasjon Trondheim.
Jeg har nemlig vært på kurs - Kreativ Omsorg, kjempe spennende.
Jeg har tatt med meg hjem masse nyttig føler jeg, nye måter å tenke omsorg på osv.
Hva med sykehjemmet i Stavanger som har egen avd. for eldre rusmisbrukere..
Hos dem er øl og rødmix like normalt som kaffe og kaker på et annet sykehjem.
I Trondheim har de bla. et flott hus i sentrum som for noen år siden ble sjenket de eldre i gave,
der har de en mengde aktiviteter, eget reisebyrå, cafe, mobiltelefonkurs for å nevne noe.
Noe av det mest spennede vi har lært om denne helgen, må være det å bruke dyr som "behandling" samt et fantastisk opplegg som heter "The Eden Alternativ".

I dag morges sto det nokså klart for oss alle sammen at vi slettes ikke skulle benytte fly på hjemoverveien.
Noe tog ble det heller ikke, da alle tog var stappfulle.
Leiebil kunne vi bare se langt etter, det var ikke en eneste en å oppdrive i Trondheim.
Det så styggt ut med buss en lang stund også, ettersom flyselskapene hadde sikret seg de bussene som var.
Så var det et lyst hode som kom på at det vel måtte være mulig å leie flybussen!
De kunne umulig være så opptatt nå som flyplassen var folketom...
Dermed ble det leid inn 2 busser til vestlandet og en buss til Oslo.
7,5 timer på buss senere sto vi på Oslo S og ventet på taxi`n vi hadde bestillt fra Sandefjord.
En maxi taxi som tok 16 pasasjerer, den var fyllt til randen med folk og pikkpakk, så klokken 01.00 i natt nådde vi destinasjonen som var Torp Flyplass, der sto gullegget som fraktet meg de siste kilometrene hjem.
Ettersom jeg har godt sovehjerte på buss og dermed sov meg gjennom mesteparten av turen, er jeg først nå på vei i seng kl. 04.30.
Nå igjenstår det vel bare å se hvor lenge flyene blir stående på bakken...

Jeg må foresten bare nevne at vi rakk en tur innom Nidarosdomen på formiddagen i dag og gjett om vi er glad vi prioriterte det fremfor shopping.
Der var det nemlig barnehgae gudstjeneste og det er noe av det flotteste jeg har vært med på.
Kirken var fyllt til randen med barnehagebarn fra hele byen, som sang og latet som de var bølger og vind og i det hele tatt. En uforglemmelig opplevelse var det.
På vei tilbake til hotellet rakk vi innom Vår Frue Kirke også, som er åpen HELE døgnet.
Der hadde en del av byens løse fugler samlet seg... Noen sov på benkene, noe spiste og noe snakket.
Fantastisk flott å se det også.

Trondheim bør avlegges en visitt til skjønner jeg, da helst uten vulkanutbrudd med tilhørende aske skyer og dessuten bør man ha mye bedre tid til sight seeing enn vi hadde...

Mår`n igjen!

2 kommentarer:

  1. Det høres som et spennende kurs! Jeg synes det er helt fantastisk at det finnes noen steder hvor man kan fortsette å være seg selv selv om man blir gammel, og at ikke alle må behandles etter en lærebok. Forhåpentligvis blir det mer av dette etterhvert!

    SvarSlett
  2. Ja er det ikke flott!
    Og det er jo nettopp dette som er tanken bak kurset vi har vært på.
    Inspirere til å tenke på utsiden av boksen. Jeg håper inderlig at vi får til en "revolusjon" innen eldreomsorgen, det tar sikkert noen år, men vi er på vei...
    Om en drøy uke skal avd. jeg jobber i på tur for et utvidet personal møte, der håper jeg at vi kan få diskutert en del av disse tingene og kanskje gjøre noen justeringer.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar