Sider

onsdag 1. desember 2010

Med høy puls over Svinesundbroa!

I går gikk turen til Sverige for min del med ei venninne.
Vi var på en vassekte Harrytur med ferje.
Dette innebærer selvsagt frokostbuffet, taxfree, Nordbysenteret samt smuggling av sigaretter.
Heldigvis for oss, gikk alt etter planen. Tollerne holdt seg innendørs slik at vi fikk med oss alle pakkenelikene våre heeeelt hjem.

Når en er sånn på Harrytur, legger en merke til en del ting som stadig gjentar seg - ting som blir å regne som typisk for nettopp en Harrytur.
Eksempler på dette er store busslass med eldre mennesker som kjemper til seg likørsjokolade, fortvilet leter etter HVOR i taxfree butikken sigarettene nå må gjemme seg, mens de spør opptil flere medlemmer av besettningen gjerne 2 og 3 ganger om hvor mye de kan ha med seg på kvota.
Når de så skal finne bilen eller bussen igjen, er det som en kamp på liv og død for å komme gjennom en bitteliten døråpning som fører til bildekk.
Turen byr ellers på uendelig lange køer rundt buffetbordet hvor alle er ute etter det dyreste å legge på tallerkenen - nemlig bacon.

I det vi ruller i land i Strømstad senker imidlertid roen seg over meg og mitt følge igjen, den værste delen er over nå, herfra er det bare kos.
(dvs. vi skal over svinesund, men det bryr vi oss ikke med før vi kommer dit)
Når jeg reiser alene har jeg en fast rute jeg tar, men har jeg som i går selskap kaster jeg alle planer for vinden og slenger meg på bølgen av: GO WITH THE FLOW!
Hva vi handlet og hvordan vi handlet spiller lite eller ingen rolle, da en Harrytur i de fleste tilfeller ofte handler om å få med seg mest mulig, billigst mulig uannsett.

Det er i det jeg SER svinesund broa at jeg i det hele tatt tenker på at jeg har med meg ALTFOR mye tobakksvarer(sprit og vin handler jeg skjelden eller aldri, da Prinsen og jeg er svært edruelig av oss).
Da kan det være at Prinsessen har noget forhøyet puls, men det skjuler jeg relativt godt og trekker et lettelsens sukk i det jeg har kommet på grei avstand fra tollstasjonen.
Fangsten, hvis vi kan kalle den det var bra i går, jeg skulle være bærget med mat og sigaetter til langt oppunder jul og vel så det.

1 kommentar:

  1. Jeg var avsted forrige uke, med mor. da vi nærmet oss Svinesund på vei hjem og hun for n-te gag spurte om vi hadde for mye av diverse varer i forhold til kvoter måtte jeg si som sant er ( og for n-te gang) at siden vi hadde vært utenlands i mindre enn to timer gjelder ikke kvoter så alt vi hadde med var for mye. Det var anspent i passasjersetet til et stykke forbi Sarpsborg.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar