Sider

onsdag 8. desember 2010

Dritt kjærringer!

I innlegget mitt litt lenger nede skrev jeg litt om hva som gjorde at vi valgte å flytte Lillebror fra B til A gruppa i klassen.
Lærere er noen snodige vesner, flotte mennesker - ja du store all verden, men noen ganger tørr jeg påstå at de kan være helt på viddene.
Ettersom vår skjønne Lillebror er en ung mann med temprament og egne meninger, passer han ikke alltid inn i den formen skolen gjerne vil forsøke å presse ham inn i.
Selv er jeg for at man skal ha lov til å være seg selv, men selvsagt innen rimelighetens grenser.
Jeg har rett og slett sans for mennesker som tviholder på sin individualitet.
At individet i dette tilfelle er min sønn, gjør jo bare at jeg har enda mer sansen.
For ca. 3 uker tilbake hadde Lillebror sin forrige "utblåsning", skolen på sin side tenker nok at det hele var skandaløst.
Lillebror lekte ute i friminuttet, det var 3 kuldegrader og han hadde "glemt" jakka i klasserommet.
En lærer (som ikke er hans og som ikke har hatt noe med ham å gjøre før) fant det riktig å påpeke dette og be ham gå å ta på seg jakken umiddelbart.
Dvs. hun ba ham om å gjøre det, typ: kan du gå inn å ta på deg jakken din?
Lillebror svarte at NEI, det kunne han ikke, for han var varm.
Hun fortsatte så med å si at det skulle han, han ga henne beskjed om at det bestemte ikke hun.
Hun hisset seg opp å befalte ham om å gjøre det, hvorpå han repliserte med: KJÆRRING!!!
Dermed var ballet igang...
Hun gjorde ham klar over at dersom han ikke gjorde som hun sa, måtte hun ringe til Mamma`n hans å si hva han hadde sagt.
Da svarer min opsternasige Lillebror: Gjør hva du vil du, jeg er ikke redd for mora mi!
Jeg er den første til å forstå at voksne blir provosert av sånt, jeg forsvarer på ingen måte at han snakket til en lærer på denne måten og jeg fant det helt riktig at han selv måtte ringe til meg å fortelle hva han hadde sagt.
Og hvordan han hadde oppført seg.

MEN jeg har lært så utrolig mye det siste året fordi Prinsen og jeg har vært så heldige å få være med på et prøveprosjekt i Sandefjord kommune.
PMTO er et fantastisk flott opplæringsprogram for foreldre.
Da Prinsen og jeg spurte om muligheten til å få være med, fikk vi avslag fordi Lillebror ikke var vansklig nok og fordi vi som foreldre slik BUF etat så det gjorde det meste riktig allerede.
Vi ba alikevel på våre knær om å få lov til å ta del i det.
Etter en drøy måned ringte ei hyggelig dame fra barnevernet i Sandefjord oss å sa:
Er dere fremdeles intr. i PMTO? Vi skal nemlig lære opp 2 av våre medarbeidere til å bli pmto terapauter og da trenger de noen prøvekluter som ikke er så "gale".
Vi sa et høyt og rungende JATAKK!!!
Det angrer vi altså ikke på...

Så til saken med læreren og jakken igjen.
Lillebror ringte til meg å fortalte hva han hadde sagt osv.
Jeg sa til ham at jeg syntes det var riktig av læreren å be ham ta på jakke fordi det var kaldt. Jeg sa videre at jeg var veldig glad for at han ikke var redd for meg.
Så fikk jeg lærerinnen på tråden, hun begynte regelrett å kjefte på MEG, fordi han hadde snakket sånn til henne, det var en uendelig talestrøm fra det jeg oppfattet som en besserwisser.
Jeg sa til henne at jeg ikke kunne gjøre annet enn å beklage min sønns oppførsel.
Det virket ikke som dette var nok for henne, hun malte om det samme om og om igjen.

Med ett sto det ganske klart for meg, hva min sønn reagerte på med henne.
Hun var som et gnagsår!
KUN intr. i det hun selv sa, jeg måtte jo forstå at det ikke gikk ann at sønnen min hadde snakket slik til henne.
Det var da jeg bestemte meg for å dra i nødbremsen.
Kjære deg sa jeg, spurte du ham eller fortalte du ham at han skulle gå å ta på jakke?
Hun hadde spurt sa hun (sikkert overbevist om at det var det riktige)
Jeg fortalte henne så at: dersom du stiller et barn eller en voksen et spørsmål må du forvente at svaret KAN være NEI! Og da må du også godta det.
Derfor er det lurt å heller fortelle han hva du forventer at han skal gjøre.
HAKK I PLATA!! Hun fortsatte med at jeg måtte da forstå at han ikke kunne snakke sånn til voksne og at dette måtte jeg holdes ansvarlig for å få slutt på.

Jeg reagerte med å fortelle henne at dersom det var så enkelt som å si til ham: Kjære Lillebror, du må ikke snakke sånn til voksne... å så ville han slutte med det, så hadde vi da vel gjort det for lenge siden???
Hun mente at Lillebror måtte få en streng straff for dette overtrampet.
Hun mente at han burde holdes borte fra andre barn, fordi han kunne påvirke dem i negativ retning og hun ville snakke med ledelsen på skolen om at han burde holdes inne i friminuttene iallfall frem til jul.

HVA sa jeg, hva med en konsekvens som står i stil til regelbruddet eller overtrampet?
Jeg tror hun opplevde meg som svært provosert, det var jeg også!
Jeg ba henne om å få noen til å ringe meg fra skolen som det gikk ann å føre en normal samtale med.

Senere den dagen fikk jeg snakke med undervisnings inspektøren og sammen kom vi frem til at Lillebror skulle skrive en kontrakt med skolen om at han skulle behandle de voksne med respekt og at de i sin tur skulle gjøre det samme mot ham. Nå snart 3 uker senere ser det ut til at dette bærer frukter for han har ikke hevet stemmen til en sjel.
PMTO virker altså!!!!

Jeg vil igjen understreke at jeg ikke på noen som helst måte godtar eller synes det er greit at barn - det være seg mine eller andres snakker til voksne slik han kan gjøre.
Det jeg reagerer på med denne episoden er måten hun i sin tur snakket til meg på samt at hun helt alvorlig foreslo at ungen skulle holdes borte fra andre barn og aller helst burde sitte inne i friminuttene.
Jeg opplevde det som om hun mente jeg ga blanke faen tiltross for at jeg bukket og skrapte.
Jeg satte ned foten først i det øyeblikk hun kom med forslaget sitt.

7 kommentarer:

  1. Men altså,fytterakkern for ei kjerring! Nå er vel gutten din også såpass kvikk at han selv merker om han er kald, og da kan han jo alltids gå inn og ta på jakke. Hun kunne vel ha spurt om han var kald? Eller sagt at hun syntes det så kaldt ut å gå uten jakke? Dere virker som veldig flinke foreldre, og jeg er helt enig med deg i hvordan du løste det.

    SvarSlett
  2. 1000 takk, det hjelper litt det altså at noen er enig.
    Nå har forsåvidt alle jeg har snakket om det med vært enig i at dama var helt på viddene.
    Prinsen og jeg har gjort det til vår livsoppgave å sørge for at den skolen gjør noe med hvordan de behandler "anderledes" barn.
    Jeg tenker at: dersom voksne forventer at barn skal respektere dem, må jo også de respektere barna.
    Gjensidig respekt heter det og det er kanskje ikke alle skoler så godt utstyrt med!

    SvarSlett
  3. Uff. Sånne lærere var det som fikk meg til å gå i vranglås også.

    På ungdomsskolen hadde jeg lærere som mente at jeg burde gå yrkesfag, for allmennfag var altfor vanskelig for meg. Det er sikkert derfor jeg har klart å få en grad innen naturvitenskaplige fag på høgskolenivå. Fordi det var for vanskelig altså...

    Stå på!

    SvarSlett
  4. Er det en ting som er sikkert er det at vi skal stå på, det kan jeg love deg!
    Så utrolig bra at du kunne motbevise det lærerne sa.
    Jeg tenker at om man sier til et barn:
    Det er begrensninger for deg, du kan ikke gjøre sånn, eller du passer ikke til det osv. Så er sannsynligheten stor for at de tror på det.
    Derfor burde man si til alle barn at de kan klare det de vil klare.
    Det gjør iallfall vi til våre barn.
    Jeg er hellig overbevist om at det er tilfelle også..
    Så i fremtiden får dere se opp for hvem som er den fremtidige sjefen for reptil avdelingen ved akvareit i Bergen. Lillebror hevder nemlig at det er der han skal bli sjef. Hvis ikke kan han jo åpne sitt eget akvarium var mitt forslag!!!
    Han er bare 10år enda,så det er langt frem - men slettes ingen umulighet!

    SvarSlett
  5. Oj oj oj, denne læreren burde kanskje ha et lite kurs i konversasjon med både barn og voksne! Jeg er selv lærer, men også mor til en nå 20 år gammel jente som var veldig sterk som barn! Noen ganger følte jeg meg som en dårlig mor etter nedlatende kommentarer fra læreren. Da jeg selv ble lærer bestemte jeg meg for at slik skulle jeg ALDRI møte "mine" elever og foreldre!Likevel tror jeg at det hadde blitt dårlig motatt om jeg sa til foreldre at: "jeg lot barnet ditt gå uten jakke i flere minus grader fordi han ikke ville"! Av og til er det sånn at jeg som lærer må være den som tar avgjørelser barna ikke alltid er enige i, rett og slett fordi jeg er voksen og har mere erfaring. Dette snakker jeg mye med mine åtte år gamle elever om, og dette forstår de veldig godt! Det virker også som om du er en bevisst mamma, så det er nok ikke der problemet ligger.Det er mange måter å si ting på, og møter man barna slik som denne læreren får man dessverre ikke respekt som du selv sier, men bare mere motstand.Jeg beklager på vegne av lærerstanden og håper at du også møter noen fine lærere innimellom! Hilsen en mamma og lærer

    SvarSlett
  6. Jeg har helt klart truffet masse flotte lærere, det er jo flere blomster enn ugress av dem.
    Jeg har til og med på min vei gjennom livet truffet FANTASTISKE lærere.
    Jeg ser problemstillingen med at noen foreldre ville bli sinte og sure om lærere ikke hadde passet på at ungene hadde på seg klær.
    Dette fortalte jeg jo også til Lillebror, at det er en del av jobben til læreren, så¨hvis hun ikke hadde sagt noe hadde det kunnet blitt feil også.

    Men her bunner jo selvsagt alt ut i komunikasjon, som det så ofte gjør med det meste en har problemer med i hverdagen.

    SvarSlett
  7. Ja kommunikasjon er helt klart det magiske ordet her! Det er vanskelig å være mor til et barn som "skiller seg ut"! Man ser selv alle disse flotte sidene til barnet sitt, mens skolen ofte bare ser den andre siden!Skolene våre er nesten ikke laga for de som ikke er A4 barn dessverre. Vi burde hatt mere rom for "annerledesheten", som jo faktisk er en positiv ting!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar