Sider

lørdag 29. mai 2010

Drømmen om Liljer og Peoner!


Jeg var så heldig her forleden å få bærbusker i gave av en god venn.
Rips, bringebær og blåbær..
Det jeg mangler nå for å gjenskape Bestemors hage på Lørenskog er stikkelsbær, rabarbra og solbær.
Jeg har nemlig sukkererter fra før!
Bestemor hadde et lite søtt gult hus som lå i skogkanten, akkurat sånn som bestemorhus skal gjøre.
Med staudebed overalt, grønnsakshage, eple og pæretrær og masse bærbusker.
Det var egentlig ikke lov til å plukke epler når som helst, men JEG fikk lov.
Og hun synes bare det var stas om jeg proppet meg full med store mørke røde bringebær..
Jeg kan huske at det var nett over rips og solbærbuskene, sånn at ikke fuglene skulle komme til.
Og over de lange radene med bringebær hang det sølvpapir på snorer.
Fuglene fikk altså ikke lov til å meske seg, men jeg fikk.

Når jeg lukker øynene og tenker tilbake på Bestemors hage kan jeg kjenne lukten av syriner, dyp lilla syriner.
Jeg kan kjenne smaken av rabarbra med masse sukker på og jeg kan se for meg dyprøde peoner med maur i, sibris, keiserliljer, sverdliljer, valmuer og ikke minst de skjønne prestekragene samt mange mange fler som jeg ikke husker navnet på om det så sto om livet.
Hvor fantastisk hadde det vel ikke vært å kunne få til noe sånt...
MEN så åpner jeg øynene igjen og virkeligheten gir meg en rett i trynet.
Jeg har overhodet ikke grønne fingre og kan bare gi opp før jeg i det hele tatt har begynt.
Det blir nok ingen hagepriser på meg - slik det ble på Bestemor, men jeg har lov til å drømme og skaffe meg noen få stauder om ikke annet.



Ps! bildene har jeg lånt fra Interflora, NRK og Bakker

1 kommentar:

Legg gjerne igjen en kommentar