Sider

onsdag 24. november 2010

Utdatert

Når en som meg har en 13 åring i huset, lærer en fort hvor utdatert en selv er blitt.
Jeg har også oppdaget at det ikke finnes noen skånsom måte å fortelle moren sin at hun er treig på.
Uttrykk som UBER, stilig, hipp, i skuddet, in osv er helt på jordet.
Det er sikkert helt på jordet og skrive at noe er helt på jordet også for den del.
I dag er ting FETE....

Hvis en da som meg er 35 + og forsøker å gi uttrykk for at noe er nettopp uber kult ovenfor en 13 åring, så møtes man med øyne som himler, en overbærende latter etterfulgt av et sukk og denne kommentaren: "å herregud, du kan ikke snakke sånn, LOL".
Omtrent da altså som å få seg en rett i trynet.
Det er jo hyggelig å vite at en kan få 13 åringen til å le om ikke annet, en skulle bare ønske at latteren ikke var fullt så hånlig!

I mine glansdager ble jeg kallt fremmedordboka, jeg brukte en rekke synonymer som kompliserte settningene noe helt skrekkelig.
Et eksempel på det var at jeg brukte ordet: Pretensiøs!
Det hadde jeg jo aldri kommet unna med som 15 åring i dag.
For den uinnvidde betyr Pretensiøs simelthen( ja der dukket det opp nok et ord...simpelthen), ja altså Pretensiøs betyr rett og slett INNBILSK, SJØLGOD event. SELVTILFREDS og UBESKJEDEN.
Mens simpelthen betyr KUN, RETT OG SLETT, IKKE ANNET ENN osv.
Min datter fikk latterkrampe da jeg fortalte at dette var ord som jeg hadde brukt da jeg gikk på ungdomskolen...

Jeg trekker et lettelsens sukk i å vite at om 25 år er det hun som får beskjed om at å si FETT er helt utdatert.
At jeg vet dette ække feil - for å si det sånn!

Jeg har plassert min blogg i Sandefjordnorske bloggkart!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar