Sider

tirsdag 14. juni 2016

Moralensvoktere


Nå kan jeg si det, nå er det over - uværet har passert for å si det sånn.
Nå tenker jeg at jeg kan si min ærlige og oppriktige mening, ja ikke sånn å forstå at jeg ikke har vært ærlig tidligere, men jeg har tøylet meg litt...
Jeg har lagt inn filter og forsøkt å være diplomatisk og litt ydmyk.

Det å jobbe som frivillig i en forening som drives UTELUKKENDE på nettopp frivillighet, er ikke bestandig like lett.
Især ikke når den samme foreningen har en lang historie, som man så absolut skal ha respekt for.
Det er mulig at jeg er litt dum, tett i hue rett og slett, men jeg ser altså ingenting i veien med å  legge til rette for en fantastisk konsert med en artist ungdom vil ha, selv om tekstene til artisten er på kanten.

Hva hørte ikke vi på da vi var unge spør jeg?
Jokke, Raga, DumDum Boys osv. var det så ille mye bedre da sett i lys av tiden musikken ble spilt.
Tror jeg var 8 år jeg, da jeg danset rundt på den store gressplenen  på Trosterud med venninner og hylte "Vil ha deg i mørkret hos meg..." og "oaaa hele natten" og syntes at Freestyle og Attack var de kuleste bandene på jord.
Jeg tror ikke jeg har tatt nevneverdig skade av det heller, ikke debuterte jeg spesielt tidlig og ikke gikk jeg ut å lagde "stånd" på halva stan heller :-)
Eller hva med den musikken til generasjonen før oss igjen.
Musikk har alltid vært ungdommens greie og de har hørt på det de har hatt lyst til å høre på uavhengig av hva foreldre generasjonen deres har syntes, ment og tenkt om den.
Det har på en måte vært et "lovlig" opprør det å lytte til den musikken man selv vil.
Mulig at noen voksne føler seg ekstra støtt over musikk med grell tekst på norsk, fordi de faktisk får med seg HVA som blir sagt og får det rett i fleisen på en litt annen måte enn om de hadde satt seg ned å hørt på noen av de rap artistene fra USA.

Vi gir ungdommen en mengde regler de skal følge - som seg hør og bør.
Du skal ikke drikke, du skal ikke røyke eller snuse, du skal ikke drive med dop, dette er helt selvfølgelige regler som alle kan forstå, de er sågar ned festet i vårt lov verk og dermed ufravikelige.

Men det stopper jo ikke der:
Du skal tilstrebe deg å gjøre dit aller beste på skolen, helst bedre enn det også.
Du skal bare spise godis på lørdag, du skal takke for maten, rydde etter deg og sette inn i oppvaskemaskinen og med det samme du er igang ta ut søpla.
Husk å spise sundt, ta på deg lue, vær høflig og grei mot folk som er eldre enn deg og vis hensyn mot de som er yngre.
Rydd rommet ditt.
Du kan da ikke kle deg sånn, det er ikke sømmelig.
Hva er det du sier? er du sammen med ham eller henne, det synes jeg ikke noe om.
Du må stå opp senest kl.07.00 slik at du rekker å spise frokost og du skal jaggu være i seng til kl.22.30 for i morgen er det skole.
Du skal ikke sluntre unna fotball treningen og du skal være selve bilde på en sunn norsk ungdom født med ski på beina DAGLIG!

Alle de tingene jeg har nevnt nå er regler og føringer ungdom daglig "utsettes" for, og det er INGEN som tenker at det er noe rart. Ingen som mener at noe av dette ikke er innafor.
Så da spør jeg igjen, innenfor dette regel veldet hvor er ungdomsopprøret hen da?
JO for FAEN, det er i musikken.
Denne ene tingen vi voksne kanskje bare skal la ungdommen ha.
Dersom vi tar fra dem den også kan vi ende med at de rett og slett bare viser oss finger`n til slutt og gir beng i alt det andre også.

Så hvorfor sier jeg så at det ikke er lett å jobbe som frivillig i en frivillig drevet ungdomsklubb?
Jo det skal jeg fortelle deg.
Når andre voksne som IKKE legger ned det samme arbeidet, prøver å få deg til å føle det som om du svikter ungdommen på en eller annen måte ved å gi dem den musikken de vil ha, da blir jeg egentlig litt provosert og i grunn også litt lei meg.
Især når de backer det hele opp med usedvanlig teite kommentarer som " hva blir det neste? skal vi servere ungdommene øl" eller lign.
Om det er deres mening skal de selvsagt få lov til å ytre den, ikke misforstå meg - diskusjon er flott.
MEN, hva vet de om hvilke diskusjoner man har hatt, hvilke runder man har gått og hvilke vurderinger vi til en hver tid tar i vårt arbeid.
Dersom de tror at vi bare hiver henda i været og lar det stå til - tar de grundig feil!!

Som tenårings-mamma og frivillig foreldre på ungdomsklubb, tenker iallfall jeg at det er bedre at ungdommen hører på musikk med grell tekst, slik at mange av dem får stilt kløa si der, enn at de drikker seg snydens og /eller doper seg til det hinsidige.
Trøblete ungdom har vi hatt og kommer vi nok dessverre alltid til å ha uavhengig av hvilken musikk de hører på!

Det er altså MIN menig som jeg står fritt til å ha, uansett hva noen andre måtte mene om det!
I det samme opfordrer jeg ALLE foreldre til å sette seg bedre inn i hva barna og ungdommene deres hører på, interesserer seg for osv.
Det er nemlig dumt å kaste stein når man sitter i glasshus
Det er dessuten litt trist å tenke på hvor lite mange foreldre egentlig vet om hva som rører seg i topplokket på ungdommene deres.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar