Sider

fredag 27. august 2010

Den gebisskastende mann!

Nå er det selvsagt ikke normalt å kalle eldre menn slikt, men siden det kommer fra barnemunn blir det fort vekk litt mer sjarmerende.
Den gebisskastendemann het selvfølgelig ikke den gebisskastendemann i det hele tatt - han het Rolf og var Pappa`n til en av mine aller beste venner.
Rolf døde i Juli, Lillebror var tilstede da mine venninne fortalte sine barn at Bestefar var død.
Han hadde vært syk i lang tid så det kom ikke som noe sjokk på noen av dem, men min sønn følte alikevel at her måtte han foreta seg noe...
"Hva? er han død!" sa lillebror og fortsatte så med " Vær stille, jeg skal holde en minnetale"
Og slik begynte den:"Jeg skal holde en minnetale om Rolf, den gebisskastendemann. Rolf ble bare... år og han kastet gebisser på døramatta. Engang hjalp han meg med å få løs en katt fra ansiktet mitt, nå skal vi ha 1 minutts stillhet"
Hvor min sønn har fått det fra at han skulle holde en minnetale og dette med 1 minutts stillhet aner jeg igrunn ikke, men Min venninne sa at det faktisk hjalp.
Lillebror E fikk henne til å fokusere på alt det Pappa`n hennes hadde vært og alt det han hadde gjort istedet for at hun veltet seg rundt i sorgen.
Latter gjennom tårer og alt det der dere vet....

Etter hva jeg har forstått var aldri Rolf noe A4 menneske, han var fyllt til randen av livsglede og latter, elsket å tulle og lage liv rundt seg.
Og Rolf var en mann utenom det vanlige, den siste tiden ble han stadig mer rørete pga. sykdommen og gjorde artige og rare ting som venninnen min filmet, dette har vi sett på gang på gang og fått oss en god latter av.
For ca. et år siden var han på Boney M konsert og rocket rundt på scenen sammen med dem, han var stoooor Boney M fan!

I slutten av Juli ble Rolf begravet og i begravelsen som forøvrig sto i stil til mannen, ble yndlings sangene hans spillt. Boney M da selvsagt, med låta By the rivers of Babylon og Jahn Teigens Adjø.
På kransen fra barna hans sto det: Den største glede en kan ha - det er å gjøre andre glad.
Det var jo Rolf det...
Presten tok med ordene fra Lillebror E i minnetalen og om ikke alle forsto hva det skulle bety, så gjorde iallfall den nærmeste familien det.

Her i huset og i våre hjerter vil han for alltid være - Den gebisskastende mann!
Ærbødigst Dersj Prinsesse.

3 kommentarer:

  1. Så flott av lillebror, og en god historie å minnes for all ettertid!
    Hyggelig at du er tilbake igjen, prinsesse!

    SvarSlett
  2. Ja det var flott, men som sagt aner jeg jo ikke hvor han har fått det fra.

    SvarSlett
  3. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten lillebror E den dagen og resten av ferien.Han satte ting i helt annet perspektiv for meg.Tusen takk for en kjempe fin historie om pappa =0))))))

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar